Thursday, May 27, 2010

1 utk hari ini. 1 utk masa depan.

assalamualaikum.
chobie. lamak dah ku sik rajin post blog eh. betapa aku busy. hmm. sikpa, masing2 ada hikmah untuk meneruskan hidup yang sik berapa senang tok... well. taun 2010 tok, macam macam jak jadi ngn aku. aku cerita sigek2 keh apa yang jadi.. ktkorg ku expect nang cop cta aku kedak cta2 kisah benar dalam tv3 zaman marek. just aku beruntung merasa secara live. simpan jak k kenang kitakorg maca nya. tpulang la nak terimak sebagai talian hayat ktkorg klak2 ka.. sebagai info terkini hiburan semasa ka.. or k point ktkorg judge aku ka.. aku sik kisah. mun life aku gya, aku yang rasa. untung ktkorg pandey maca. pat expand ilmu ktkorg di dunia tok dari apa ktkorg tgga. mun sik sukor derma jak ngan orang sikda nikmat mata ya. terpulang juak ngan ktkorg mpun sedalam ney, secetek ney pemikiran kitak org nak paham apa maksud aku. limitation orang adalah hak masing2. sbb aku tauk timbal tara pahala dosa di dunia ya adalah perhitungan antara ktkorng ngn tuhan kitakorg bah. mun aku as a muslim, aku berpegang ngan Allah lah. saja jak ngingat kita sesama manusia. setiap perlakuan ya dihitung bah.


apa? okey. aku sik penah nak cta hal2 yang sik berapa nyenang ati dalam blog tok ekceli. but then aku rasa ya path idup aku juak. ujong mpun ktkorg maybe rasa kedak apa ku rasa. almaklom, kita manusia sama jak. setara. cukup sifat dianugerahkan pancaindera and akal k beridup di duniawi tok. meby beza dari segi persekitaran, Qada' & Qadar juak. aku cayak sbb ya prinsip rukun iman nak? aku suka juak nak ngingat p boh salah paham. mun ko asa ku poyo nasib lah k. ko sik poyo siboh lah. sik ku lalek.. ok ready keh.

Disember 2009.
cerita2 kedai kopi aku sebagai hint awal nasib sik berapa nak senang bila kejadian di Sogo masih flashy rah mind aku. kedak buah baruk masak. nyaman ouh? sbb ya k ingat sampey bila pun aku siktauk.  ok. fyi, masa tok aku baruk nak stat life sebagai seorang student lanjutan. ya pun berani venture jak ku volunteer untuk meningkat taraf ekonomi nasional dalam sektor pendidikan negara. insyaAllah dapat ku jadi insan berguna kelak2.. masa ya aku gago nak register study aku ya. so untuk peringkat awal nang agak susah nak ditempoh. almaklom. duit is everything. nak nimba ilmu sikpat nak leng2 jak nak? plu bayar gaji pensyarah nok guide kta as student lanjutan yang sah2 bukan kedak skolah zaman beringus ijho pekat, kita disuap sengan2 kta kenyang oleh dak cikgu. besar pahala sidak... plu juak bayar kos idup kta jaoh dari zon selesa bersama keluarga tercinta.. plu juak duit k nyenang ati bila time rasa sayang hey.. pokoknya nang duit ada potensi ngawal idup kta di dunia. ingat keyword ya. DUNIA. so, aku pelu duit nak beridup di tempat orang. k sapa2 nok sitauk? aku anak bongsu, laki tunggal gik ya. bahawasanya, walaupun aku bongsu, aku sedar dirik aku anak laki uguk2 gak sorang. so mun ktkorg semuslim ngan aku, ktkorg mesti paham segahnya aku berdiri atas kaki dikpun sekalipun, tanggungjawab aku masa gik bujang tok nang sah la besar gilak2. lom gik nak compare tanggungjawab bila jadi laki org.. bapak orang?? aku sedar. semua ya mun ikot perkiraan semua depends dengan kemampuan juak. yes. aku awal ngakuk aku sik berapa nak mampu. so usaha aku peluu lebih sbnarnya mok adapt ngan stage idup yang makin lamak, makin upgrade lah tanggungjawab yang dibanggakan kaum adam di syurga kelak. oleh sbb gya, aku mesti coba push limit ku mpun k aku duduk sama rendah, berdiri sama tinggi ngan orang lain yang ada contribute melakar idup ku yang sik berapa raged kedak Donald Trump, Sheikh Muzaffar, mau pun watak2 kedak muazzam dalam cta Ketika Cinta Bertasbih kaa or watak Adam dalam cta Adamaya/I'm NOT single yang digila oleh semua gadis ya.. 

aku syukur gilakk. alhamduLillah, aku gik masih ada family yang berfikiran terbuka. selalu nyokong apa aku pilih dalam idup walaupun semua orang tauk setiap peluang idup ada risikonya. kekecewaan adalah selalu memberi impak. na sik? mun ktkorg rasa biasaaaa jak meby pandangan sudut idup ktkorg berbeza? lebih ebat kali. ok aku tumpang bangga. so please hormat aku pun appreciation ya. kenak? dalam aku senak2.. cirit2 ngikat perut.. family aku sapot. biasalah nak? tapi aku sedar ada juak golongan manusia di dunia sik berapa bernasib kedak ya.. ada juak ku nenga kes kenak buang sik kenak terimak mak bapak la.. apa la.. ya aku assume ktkorg paham la plateform aku nektok. so pendek kata, dah family sapot, aku sayang family aku. simok ngecewa golongan tersayang yang memberi harapan tinggi ngan aku utk teruskan idup yang aku pilih dengan venture skali ya. ok. isu duit tek. aku nak nyambong masa ya, aku register kursus ak pelu duit. as a fresh graduate degree student berhutang PTPTN.. ko asa cney ku nak beroleh duit k bayar yuran ya? ok fine. as an alternative, aku keja jadi RA.. kumpol duit.. p ko asa duit ya dapat kah ko nyimpan dalam ko beridup di metropolitan yang serba ber-ongkos? MAYBE mun aku robot. tapi aku perlu makan n kasih sayang juak k beridup. tambah tolak duit ya kadang2 sot juak,, nak? so pendek cerita tetap juak aku sengkek... masa ya mun org nanyak apa plah ku ka.. berat juak ku padah ku keja RA p pokai juak. abu2 juak.. bila nak nyenang orang k duit aku mpunnnn pun aku sik sure time ya. biol mikey perkiraan ongkos serta pilihan idup yang dipandang kiut oleh sebilangan pihak yang rasional. p aku gunakan peluang yang kerajaan sedia k golongan aku. aku apply la biasiswa KPT.. deal nya, cdak just cover yuran k ku blaja jak, sukor ada org mok cover.. mun sik, sik la pian ku nak nyambong.. ku tauk sakit nyambong p sik berapa nak mampu.. sbb KPT  ya la k motivate ku mpun k nerus idup ku nektok. ok, fine. yuran da setel. cney ku nak diam? ok. umah sewa! betol. almaklom tek.. independent nak??? so ada duit kah bayar sewa? hmmmmmmmmmmmmm. ya lah tek. nak keja? hah! nak nambah alignment ku study ya lari jak.. so, ada gik peluang k soh hak asasi aku sebagai manusia ya cukup. aku apply GRF. apa ya? rah tempat ku blaja GRF ya define as Graduate Research Fund. sidak berik duit k ku run project research aku lah. so, ko nak plah research ya ko mesti lah mok beridup nak? sik mungkin orang2 koma, sakit lemah buntut pat ke ulu ke ilir plah research nak? so yalah ala2 periuk nasik ku nektok. nang arap duit ya k ku nerus idup. sapa padah idup senang? lain la mun ktkorg ya anak menteri ka, anak pejuang MLM berjaya ka apa.. ya pun mun mak bapak ktkorg leng2 jak berik duit k bejunya bejoli sia sinek.. aoklah. banyak gilak. melampaui keperluan tek nak.. mun mena gya, aku tumpang bangga. cta aku lom abis tok. so periuk nasik ku dah setel.. boleh la juak bernafas kedak baby bok lahir.. mujor joros.. tapi apa cta sik berapa nak senang tek? okey. 

ku da padah hal Sogo awal tek nak.. hm. yalah kes pertama aku terserlah seorang yang innocent dalam abad aku beridup. ok aku patut ngakuk juak aku tok ada la sifat cuai menular yang susah kit nak adjust kali.. lom masa.. jadi ada jak barang ku merayan. etok cta enpon. dalam blan 11 gya pas ku jadi RA aku balit la Kch nyedut nafas rah tanah air.. kedong lamak dah ku transform rah dunia lepeh merayap mintak puji.. lamak la juak ku balit.. dekat nak sebulan la juak.. masa aku nak k tanah melayu balit ya.. kuatan ku kamboh tek.. biasalah sok flight pagi butak ya lah nak ber packing barang, meli barang kirim org dsb.. sifat cuai ku ya terserlah la tek.. aku ttggal la enset ku rah umah.. ceh. penting gilak ka. ya ndak? ada jak enset sigek ya ekceli. tapi mistake no ku rah enpon lupak ya perlu k ku meli reload ka, meli tiket flight ka apa k as long as k aku pun online banking berurusan.. TAC reference semua rah no ya. so aku pelu. sbg pluang aku pat balit tanpa membeli tiket kapal yang terbang, aku mintak la kirum ngan abg ipar ku tek... kedong nya g KL berkursus.. deal la mek 2 btemu d Sogo masa ya.. aku standby la mbak baju n yang plu k ku bmalam ngnnya rah otel in case aku aher nak balit atas faktor keselamatan.. yalah. beringat sebelom kenak.. sik mintak lah nak? haaaaa... dlam aku nggu abg ipar ku ya tek eh.. ku sorang jak, btepon la ngan famly ku.. bkaseh sayang.. k ilang boring.. termasuk lah mak aku. time ya aku padah la ngan mak ku duit nya berik rm1000 k bayar yuran sik ngerujik pun sbb biasiswa KPT lulus.. masa  register sik plu pun kuar duit. haa aku ingat nak berik balit lah duit yaaa... just mintak sikit k bayar sewa umah la.. so ada la dalam rm800 ku nak bayar balit.. apatah agik masa ya cash ya gik wangi mengharum lam dompet aku.. so ala2 bank bergerak al aku masa ya,, pas aku kaka2 ngn mak ku tek.. tang ada pak indon datang visit aku.. nanyak jam pkol bpa.. time ya adala dalam pkol 8.05pm gya.. dah ku padah pun agik nya bcangkong sia. asa nak lari aku p nya mintak favor aku gik,, nolong nya nebus duit 4D nya beli pat 2nd Prize.. tunjok nya tiket ya. nang mena pat 2nd prize. agak tpinga2 juak la aku, bok suah.. hmmm. aku tolak la mantak2.. seyes aku siktauk nakpa dama ditolong aku. p mukanya sian.. dah al bebau teddah bpa lamak ndak ka sik mandik. meby pat duit ya ada juak k meli sabun k mandik pikey ku lam ati time ya.. ada la rasa nak nolong dalam ati.. 2 3 2 3 juak asa ku.. p +ve side ku kuat gik, walaupun masa ya aku gago gik nggu abg.. sikpa, sik lamak kali pikir ku bah. dalam aku nolak2 tek ada la sorg si polan tiba2 lalu ditunggah mat indon ya.. tang kamboh jak upa nya.. nenga cta mat indon ya alu begagan nak nolong. haih. baguslah. so ku tlepas la tok.. tapi slek si polan ya bjaya mlembut ati aku nolong skali mat indon ya.. adohh dengan perasaan sikpa tolong jak kejap,, aku di embak la nya duak nait taxi ke tempat 4D malam2 ya.. huhhu betapa innocent nya aku sik terpikir langsung apa jak pacak kedei ya bukak time ya dah malam la juak,, gigih na juak.. dalam aku ngekot ya ada juak maca penindin.. sikit2 jak kali ney ndak sikpat clue aku sik patut ekot.. 

da sampey sia.. tgga kedey ya tutup tek aku tek kira da rasa lepasssss dalam ati. pat ku balit sogo agik... dah ya cdak mbak ondeng gik rah kedei makan. ya upa mat indon ya plah muka kesian.. kenak la aku cair gilak ngan muka kesian kah? aok denga juak cta kedai kopi mat indon ya... si polan apa gik, ngjek aku.. soh ku konpiden jak nak nolong. tedah. dah aku mpun student plu duit camney la ku nak nolong?? ada juak lam pikiran ku duit lam wallet yaa.. p sah2 sik cukup. almaklom, mat indon ya cta plu duit dolok, sok bkak kedei 4d ya nya bayar balit duit tek.. berat sa ati ku tuhan jak tauk.. malam ya juak nya plu duit.. kenak aku sik lari ajak khaa.. time ya abg da msg padah da sampey.. huhhu.. iso jak aku.. ilek2 ajak ku padah ngan abg aku nak g berak.. tedah abg kenak bulak. yalah dah nama indon ada jak ilmu dibacanya ngan aku. puas tangan aku ditarit nya.. wAllahu'alam la.. lamak juak nya duak ya ngejek aku soh nguar duit lah apa lah, cash aku brapa la.. niat ku nak nolong tek dah kupadah ku pat nolong rm100 jak,,, wah. banyak la juak, though nya plu rm4000 malam ya. damn na juak k kenang eh. dah ku berik rm100, plah giknya muka kesian.. siap soh ku bkak wallet gik aku ada brapa lam wallet?? ak pun siktauk la pahal aku slamber dek juak nunjok like nya tauk2 jak aku ada duit gik.. pujuk2 nya aku macam2 aku berik sikit2 sampey abis rm800 ku ulur ngannya. begegar2 juak tangan ku berik duit ngannyaaaa... sedih ku ngenang cta tok.. dahla duit mak berik... last2 sampey ke tangan mat indon bbau bmuka kesian.. huhhu lemahnya iman aku masa ya kenak asut setan.. aok, al maklom,, nya padah mok bayar balit bah sok pagi time ya.. siap brik aku tiket 4D ya k tebusan. sik cukup duit mok gik ku berik enset ku k confirm aku datang sok ari. coi la ku nak berik enset ya.. sney ndak tuju ku pasya nak bcontact ngan sapa? apa jadi ndak pasya. bab enset ya aku mati2 simok berik. dah caranya maksa giney2 pun. si polan ya apa gik,, dah ku balit tek bo ku expect si polan ya konco juak, entah2 bos mat indon ya ngepaw mangsa kdak aku. terer nya mastermind time ya. slek na aku ehhh.. dah fed up mujok aku pun enset and aku padah aju kit, aku nak cepat bok nya melepas aku,, so nya duak mbak la dirik masing2 ke cney2 jak,,

dah ya nak, aku pandey ilang arah juak masa nak balit,, nak ke sogo pun sik sure jeraya,, rasa dekat alu jak tadik.. macam2 jak dipikir ku.. sigek2 jak flashback kejadian tadik rah palak ku.. ada juak hint aku asa tertipu.. p aku tetap maksa ati ku nya sik nipu.. nya mena2 mintak tolong.. dalam aku sik tenang jiwa, kepak ku nenang dirik ku dengan niat ku yang betol.. nolong orang bah,, last2 k taxi juak aku ke sogo.. sampey2 sogo nemu la abg sia.. da dapat la enset dikirim ku ya tek.. neman abg beli barang, makan etc.. at 1st aku asa malas juak nak ngaco abg tido di otel malam ya nak... p ku ngenang deal mat indon ya tek aku decide tido jak ngn abg. malam ya still flashback bnda yang sama,, ngenang duit mak, ngenang masalah indon, and hint bahawasanya si polan sebenarnya mastermind ngan mat indon ya.. and ada juak tkenang camney la mat indon ya pat tauk aku ada gk cash sedangkan aku sik berik smua duit.. semua ya main di palak ku malam ya.. sik berani nak cyta ngan abg. mun ku cta pun? nambah masalah gik kelak, jadi besar sik patut sbb hal aku mpun juak yang maok tek. abg datang sia bkan saja2,. nya ada kursus bah. nambah iso nya lak alu sik tenang nya bkursus. so aku simpan sorg2 cta malam ya... sblm tido pun aku kuat mikir +ve nya aku nolong nya.. nya mena2 mintak tolong.. and yet aku asa tenang instead sikda syak yang aku tertipu walhal dalam setiap kejadian pun, aku pikir mun mena cta indon ya, baguslah. mun nya bulak aku skalipun?? aku terimak juak lah. gney nak molah gik. situasi aku malam ya pun sikda hint pun. nya just happen. aku terimak kelemahan aku mun nya mena nipu aku. kenak aku ada pikir nya nipu? hint pertama: onedrop perfume aku lam beg ilang. plus: handsfree nokia aku skali nya cekup. what daa?? patut la nya begagan mok gilak ku berik ensettt.. sikpa, aku mbak tido juak malam ya. nyaman tido. meby kepak gilak kali.

bangun2 ku pagi ya, abg n kawannya dah ready dah. aku aher kit bangun. bak idea si polan,, mekorg btemu d sogo gik pkol 10 gya., pagi ya awal dah leave hotel.. kemas2 ku turun skali ngan abg dalam pkol 8 gya.. dah bsalam ngan abg pa smua, aku ilek2 la.. mbak bfast.. mbak pikir gik balit sal marek,, sampey aku bank-in semua saki baki cash dalam dompet ku.. duit berik dak umah and abg aku bank in smua.. in case nemu mat indon ya agik lak sure aku sikda cash gik.. p masa ya instinct aku dah pilih jalan yang salah marek nang kuat dah. p aku kuatkan ati nggu cdak di sogo.. pkol 9.45am aku da nggu.. ku baca paper k muang masa nggu... lamak da pkol 10... sik juak nampak lubang idong. sikpa tggu lok da pkol 10.15 sik juak ada.. tggu tggu and tggu da dekat pkol 11 dah. oh.. timee tok aku da stat asa nabessss gilak. da stst kenang duit mak.. mun mak tauk duit ya ilang gya ajak nang pat ke mejin aronya.. oh adohhhh2..

dengan perasaan hampa hanya tuhan jak tauk,, aku melangkah balit ke UPM macam2 pikir ku.. bnda yang samaaa jak main rah palak utak. tiket 4D ya ada juak ku asa nak tebus. p sik suah, aku hanya mampu pegang, usap2 gya jak lah sampey ke KTM Serdang. lepas kejadian ya, aku asa kosong.. asa stupid,, sikda kekuatan mok cta ngan family ku. ttkan la juak. mok nak gila kali. lom stat gik Master ku dah ada petanda buruk macam tok? apa kaaa?

aku still pelu cta ngan orang. so yang paling dekat ngan aku masa ya adalah housemates aku. cta la ngan sorang, sorang ikut kesesuaian masa and ketika. paling awal tauk sal tok ex ku.. then Andy. and semua lah. aku dah plan dah, aku nak bayar balit duit ya ngan mak masa dapat duit claim ku keja ngan Dr azani dolok.. nok atas angin sampey berembun duit ya.. entah2 dah bkulat lamak gilak nak kuar.. one day, malam dalam 2 minggu selepas kejadian ya, mak ku call.. selalu lah juak nya call nanyak kabar anak bujang nya ctok.. hehhe p nak, tuhan jak tauk betapa aku nak jawab call ya without talking about those craps happened to me. apa bleh buat, dah tuhan nak nunjok. mak ku call nang nak nyk sal duit ya, nya nak makey masa ya. asa nak tgugok jantong ku.. aku padah juak hal sbnar. p bila mak ku nenga mukadimah ku ajak dah emo.. ya ku sakit.. perasaan down masa ya sikpat ku nak bayang gik.

masa ya aku nang akan balit ke Kch dalam ujong blan 1 sbb kak miza n abg loboy plah house warming and doa selmat Hana kat umah baruu.. masa ya aku dah ready nak cta kedai kopi aku ngan family ku. nak bsemuka ngan mak asa jalan tar ready k penyek tayar keta.. fuh. dahsyat?

p yalah, dah nama nak jadi nak? bapak ku juak paham.. sik suah bnda gtok jadi ngan aku. . . this stuff does make myself learned on something bad happens too. sekali nya mok, pow kaw kaw punyaa.. mak da cool p aku ttp mok bayar balit. cuz duit ya k bnda bait, k ku blaja pun. p at e end, pg rah mat indon tah tah k nya apa jak duit ya. wallahualam lah. next post is something cuter. tgga la bila ku muntah balit cta kedai kopi yang sik abis2 tok keh..

0 comments:

Post a Comment